Флексографія чи ротодрук – змагання продовжується
Понеділок, 06 грудня 2010, 08:17

 

Цьому професійному змаганню двох технологій друку вже більше сотні років. При оформленні різних видів упаковки використовуються як флексографічний, так і глибокий спосіб друку. При цьому вибір способу друку залежить від умов конкретного підприємства та продукції, яку воно виробляє. Можна знайти багато переваг, як, до речі, й недоліків, обох способів друку. Вчені, конструктори, технологи, поліграфісти багатьох фірм світу щорічно знаходять нові технічні рішення для флексографії та ротодруку, щоб підвищити продуктивність обладнання, тиражну стійкість друкарських форм та якість друку, знизити вартість додрукових та післядрукових операцій, зменшити розхід матеріальних та енергетичних ресурсів, а разом з цим й собівартість готової продукції. І все це заради того, щоб очі споживача продукції, наші з Вами очі, зупинились на конкретній упаковці, оформленій за допомогою флексографії чи глибокого друку, та допомогли зробити правильний вибір, вибір необхідної продукції.

 

{gcontent}На численних конференціях, семінарах, професійних зустрічах спеціалістів вже багато років обговорюються проблеми вибору того чи іншого способу нанесення на упаковку оформлення (малюнок, текст, знаки та ін.). Всі ці дискусії важливі перш за все для прогнозування розвитку того чи іншого способу друку, операцій додрукової підготовки, використовуваних матеріалів, обладнання для друку в напрямку збільшення продуктивності та якості продукції що виготовляється, зниження матеріальних, енергетичних та інших витрат, дотримання екологічних норм. Інтегральним показником при цьому потрібно вважати вимоги виробників упаковки та потреба в цій упаковці споживачів продукції.

file20374В ідеалі кожен виробник упаковки прагне до різноманітності та універсальності, поставками своєї продукції в найкоротші терміни, високою якістю друку та збільшенням кількості кольорів на зображені, швидким переходом для виконання нового замовлення і, звичайно, при всьому цьому до мінімізації вартості виготовлення упаковки. Очевидно, що жоден технологічний процес, в тому числі й нанесення на упаковку друкованого зображення не може в однаковій мірі сумістити всі ці очікування виробника.

Разом з тим, реагуючи на потреби ринку, тих, хто в кінці кінців стане споживачем, кожен виробник упаковки повинен вибрати для себе один з двох можливих варіантів розвитку виробництва:

  • обслуговувати клієнтів певної частини ринку, спеціалізуючись на конкретній технології друку;
  • відгукуючись на потреби клієнтів ринку та враховуючи характер їх замовлень, сумістити в одному місці різні технології друку.

Як правило, такий вибір найбільш складний, потребує комплексного підходу до розгляду всіх факторів та дуже важливий, так як в значній мірі визначає розвиток бізнесу в майбутньому. При цьому для визначення, яка технологія друку (в нашому випадку флексографічний чи глибокий друк), а може й одночасно обидві, будуть використовуватися у виробництві упаковки, необхідність розглянути, проаналізувати та дати відповіді на ряд питань. Серед них сегмент ринку, для продукції якого виготовляється упаковка; характеристика клієнта; вимоги до рівня якості друку; тиражність упаковки; схема забезпечення виробництва друкувальними валами чи формами; рівень інвестицій та іноваційність технологій, основного и додаткового обладнання; рівень кваліфікації обслужуючого персоналу та шляхи його збільшення.

Відомо, що будь-який споживач приймає рішення про покупку продукції, керуючись чотирма основними критеріями: результати досліджень ринку, особистий досвід, якість упаковки, рівень її оформлення. Це повинен враховувати кожен виробник упаковки, тим більше що спектр пакувальних матеріалів постійно розширяється, а технічні новинки та технологічні рішення як при глибокому, так і при флексографічному друку дають можливість якісно та яскраво оформити цю упаковку.

М’яка упаковка з використанням сучасних гнучких пакувальних матеріалів на основі полімерних плівок, паперу та алюмінієвої фольги набуває все більше розповсюдження, досягаючи на різноманітних регіональних ринках 30-40 % від загальної кількості упаковки, що використовується, зокрема, для харчових продуктів. В сучасних умовах, коли маркетингова функція упаковки грає не менш, а місцями й більш важливу роль, ніж захисна, однією з ключових ланок стає художнє оформлення упаковки різними видами друку.

Співвідношення між використанням флексографії та глибокого друку для м’якої упаковки - величина змінна, як в часі, так і за регіональними ринками. При цьому глибокий друк в світі розвивається поки в основному за рахунок збільшення загальної ємкості ринку м’якої упаковки.

Доля глибокого друку на північноамериканському ринку м’якої упаковки складає 10 % і, можливо, буде мати тенденцію до зниження в майбутньому, яка пояснюється великими витратами та більш довгими термінами виготовлення продукції. Хоча, на думку спеціалістів The Freedonia Group та Rauch Guide, ця доля буде мати щорічний ріст від 2,8 до 3,5 %. В Західній Європі об’єм ринку м’якої упаковки, яка друкується глибоким друком, в 2-2,5 рази більший, ніж в Північній Америці.

file20375

Цьому сприяють більш високі вимоги до якості друку, а також декілька сотень машин глибокого друку, встановлених на підприємствах цього регіону.

В азійському регіоні глибокий друк домінує, так як флексографічний друк тільки наближується за рівнем якості до глибокого друку, не дивлячись на деякі успіхи. А в країнах цього регіону необхідна стабільна якість при відтворенні арабської та ієрогліфічної писемності, які флексографія поки забезпечити не може. (І населення більше – потрібно подивитись к-ть гнучкої упаковки, що споживається в цьому та інших регіонах).

На російському ринку експертам важко оцінити долю м’якої упаковки, оформленої глибоким чи флексографічним способом. Багато зупиняються на 10-15 % для глибокого друку, відмічаючи те, що до 50 %  м’якої упаковки, що імпортується, віддрукована глибоким способом, що може гарантувати розвиток глибокого друку для оформлення м’якої упаковки в майбутньому.

М’яка упаковка на українському ринку розвивається більш активно, ніж в Росії, з річними темпами росту 8-10 %. Причому до 30 % такої упаковки оформляється глибоким способом друку, в більшості завдяки розміщенню замовлень компаній з відомими світовими брендами. Велику долю такої упаковки виготовляє компанія «Укрпластик», яка являється лідером на українському ринку м’якої упаковки (їй належить майже більше 50 % ринку) і одним з найбільших виробників у Східній Європі.

 

file20376В цілому, за оцінкамм European Rotogravure Association, світовий об’єм м’якої упаковки, видрукуваний на машинах глибокого друку, в середньому збільшується на 3 % в рік. Хоча флексографія і випереджає глибокий друк за темпами зростання, це не означає, що глибокий друк в перспективі може втратити свої позиції в традиційних секторах ринку. Технологія глибокого друку і в подальшому найбільш ефективно буде використовуватися при виготовлені великих та середніх тиражів м’якої упаковки для кондитерських виробів, морозива та ін. з нетягнучих, в першу чергу, одно- і двохвісноорієнтованих пакувальних матеріалів, багатошарових плівок на основі ПП, ПЕТФ, ПА та інших полімерів. Хоча нові технології (спеціальна сушка при більш низьких температурах, високочутливі системи натягу полотна плівки, вкорочений шлях її проведення) дають можливість наносити зображення методом глибокого друку і на дуже тонкі чи легко тягучі плівки. Новий поштовх розвитку глибокого друку отримано в сегменті м’якої упаковки, для якої необхідно попередньо нанести клей Cold Seal для холодного склеювання елементів упаковки.

Нанесення цього клею постійної липкості необхідно регулювати, що легко досягається зміною глибини комірок ротогравюрних друкарських форм.

Для виробництв, які використовують глибокий друк, проблемою лишається забезпечення друкарськими валами через складність процесу їх виготовлення та високої вартості обладнання для додрукових операцій. Хоча й тут з’явився ряд новинок, серед яких технологія електромеханічного гравіювання, що дає можливість зменшити витрати й час при виготовлені друкарських валів, які в багато раз більш тиражостійкіші, ніж полімерні флексографічні форми, що при великих тиражах швидко компенсує витрати.

На думку експертів, в Україні глибокий друк в майбутньому буде все більше затребуваний, оскільки в таких галузях, як, наприклад, кондитерська промисловість, вже відбулася концентрація капіталу – більше 80 % ринку належить тільки трьом компаніям, які використовують спеціалізоване високопродуктивне пакувальне обладнання. Збільшилась конкуренція, дрібні виробники придушуються. Виробництва раціоналізуються, кількість найменувань зменшується і підтримуються лише невелика кількість брендів. Підприємства спеціалізуються на випуску однотипної продукції й потребують у все більших об’ємних та повторюваних замовлень. А самі плівки для високопродуктивних пакувальних машин повинні бути орієнтовані й ламіновані, з високою жорсткістю, мікротекстом (в тому числі на декількох мовах), Соld Seal, точною повторюваністю мітки, без стиків друку, без розтискування дрібних елементів, з плавною й точною передачою відтінків (продукція на упаковці виглядяє краще, ніж насправді), захищені від підробок і т. д. Те ж саме можна сказати і про крупнотонажні виробництва морозива, кетчупу, майонезу, випічки, етикеток для пива, напоїв, мінеральної води, соняшникової олії та ін.

Не відстає в розвитку й технологія флексографічного друку, максимально використовуючи всі свої відомі переваги: різноманітність видів материалов друку; гнучкість конфігурації форм для друку відбитків різних розмірів; застосування водорозчинних фарб; низьку вартість додрукових операцій та економічність м’якої упаковки при досить широкому діапазоні тиражів; можливість об’єднання в одну технологічну лінію післядрукових операцій (ламінування, нанесення лаків, покриття, перфорація та ін.).

Конкуренція з глибоким друком в боротьбі за свого споживача направила інженерну думку дослідників та конструкторів на підвищення якості друку, зменшення часу на перехід до виконання нового замовлення, спрощення роботи обслуговуючого персоналу, вдосконалення систем керування обладнанням. Так з’явились системи швидкої заміни формних гільз та растрових циліндрів, автоматичної подачі фарби, очищення друкарських секцій, переходу на прямий роздільний привід. І все це на швидкостях друку до 600 м/хв при лініатурі растра до 60 лін/см та більше, в тому числі й на тонких полімерних плівках. Крім того, за рахунок використання обмеженого кола програмного забезпечення, створення високоякісних спеціалізованих систем додрукової підготовки макетів упаковки вдалося мінімізувати проблеми, що впливають на контроль технологічного процесу друку. Це стало можливим завдяки тісній взаємодії машинобудівників, друкарів, виробників друкарських форм та валів, поставщиків фарб. А зниження витрат та економія всіх видів сировини та енергії, універсалізація обладнання та, вцілому, тривала конкуренція з глибоким способом друку несуть в собі інноваційний потенціал для майбутнього розвитку техніки та технології флексографічого друку.

Отже професійне змагання двох технологій друку продовжується.{/gcontent}

 

Стаття опублікована в 4-му номері журналу "Упаковка"

 unipack.ru